ANNET MARINE

Propellakselutstyr

Propellakselutstyret er noe av det viktigste utstyret du har i båten, og riktig dimensjonering er meget viktig. Feil installering, dårlig kvalitet eller feil dimensjonering kan få alvorlige følger. Under finner du en liten oversikt over de forskjellige komponentene.

Propellakselflens

Dette er flensen som kobler sammen propellakselen og giret. Det mest brukte er i dag klemflenser på mindre båter og koniske flenser med kile på større båter. Flensene kan også leveres for andre typer med kile eller splein.

 

 


Aksel

Dette er hovedkomponenten i anlegget. Disse kan leveres i forskjellige lengder og diametre tilpasset båten og den effekt de skal overføre.

 

 

Akseltetning/pakkboks
For at det ikke skal trenge inn vann må det monteres en pakkboks. Vi leverer både fett og vannsmurte pakkbokser som sikrer lang levetid.

 

 

Hylserør
Hylserøret er hylsen som ligger rundt propellakselen der den går gjennom skroget. Dette støpes ofte inn i båten. Inne i båten er den ofte festet direkte i pakkboksen. På utsiden ender den opp i stevnlageret eller den kan slutte fritt dersom det er montert en propell-akselbrakett. Vi benytter ett system der man skrur pakkboksen inn i hylserøret, og flenser så pakkboksen til skroget, noe som sikrer optimal stabilitet og sikrer mot feilmontering.

 

Stevnlager
Dette monteres der hylserøret kommer ut gjennom skroget. Ved bruk av vårt system skrues dette inn i hylserør og festes med flens til kjølen. Inne i stevnlagret monteres ett vannsmurt lager. Stevnlager brukes normalt ikke dersom man bruker brakett.

 

 

Brakett
For båter uten, eller med liten kjøl, kommer propellakselen ut for nær skroget til at det blir plass til en propell. Akselen må derfor forlenges under vannet. For å støtte den opp monteres det da en brakett rett i forkant av propellen. Når brakett anvendes, monteres det vannsmurte lagret i braketten. Generelt skal det stå så nærme propellen som mulig, men en tommelfingerregel er at propellen ikke skal stå lenger unna braketten enn akslens diameter, samtidig som det må være tilstrekkelig åpning til å sikre smøring av det vannsmurte lageret.

 

Vannmsurt lager
Vannsmurte lagre, eller cutlesslagre som det ofte kalles, utgjør en viktig del av akselanlegget og er i stor grad det som stabiliserer hele systemet. De vannsmurte lagrene leveres vanligvis i messing eller kunsstoff med en meget slitesterk gummiforing inne i hylsen. Denne er utformet slik at vannet vil strømme rundt propellakselen, og smøre denne. Dette gir det vannsmurte lagret en levetid på opp til 10 ganger levetiden av et normalt glidelager. Det er viktig å sikre en minimumsåpning mellom lager og propell for å sikre vanntilførsel til lageret.
Generelt bør denne være en 1/2 akseldiameter opp til ø50mm aksel og 1/3 av akseldiameter over ø50mm

 

Propellakselmutter
Vi leverer spesiallagde muttere med påmontert zinkanode slik at man slipper å anvende klemanoder rundt akselen, som øker vannmotstanden og kan skape vibrasjoner.

Ror
Vi leverer en rekke ror i forskjellige utførelser. Spesiallagde ror leveres på forespørsel.