ANNET MARINE

Propellakselutstyr

Propellakselutstyret er noe av det viktigste utstyret du har i båten, og riktig dimensjonering er meget viktig. Feil installering, dårlig kvalitet eller feil dimensjonering kan få alvorlige følger. Vi leverer en serie med standard produkter, men også mange spesialtilpasede løsninger.

I mange tilfeller er ikke et standard aksel- og propellutstyr tilfredstillende. Dette kan skyldes mange ting som for eksempel klasifikasjonskrav, ytelse, krav til drifts/ levetid spesielle værforhold osv. Da har vi muligheten til å spesialdesigne utstyr spesielt for den enkelte aplikasjon.

Den vanligste måten dette gjøres på er at vi får en tegning av båt/skrog at vi kommer med et forslag til hva slags uystyr og hvordan dette bør monteres. Dette er selvfølgelig en mer omfattende og dyrere metode en standard utstyr, men resultatet blir også bedre.

Har du en båt med spesielt propell- og/eller akselutstyr som er ødelagt? Vi kan lage nøyaktige kopier av det du har, eller skaffe tilsvarende produkter.

I mange tilfeller utarbeider vi tegningsgrunnlaget for hele installasjonen av propellakselutstyret. Til høyre ser dere et eksempel på tegninger utarbeidet for en passasjerferge vi leverte i 2008. Ta kontakt for detaljer.

Metalliske lagre (Flere størrelser tilgjengelig også spesialtilpassede)

Rustfrie aksler fra 25-90mm
Akslene produseres i SS316 (550N/mm2) rustfritt stål med en toleransen er på H8. Akslene kan også leveres i et hardere SS630 (950N/mm2) stål på bestilling.
Et hardere stål gjør at du kan ha en tynnere aksel uten at dette vil gå utover bruddstyrken. Problemet er at en hardere aksel vil være mer utsatt for korrosjon fordi du må tilføre en større andel av stål i akselen. Derfor velger de fleste, spesielt lystbåtbrukere hvor båten ligger stille store deler av tiden, å benytte det noe mykerer SS316 stålet.
Vi ligger med standard lengder på lager, men akslene kan produseres i de lengder du måtte ønske det. Akslene lagerføres opp til 50mm. Tommemål på bestilling.

Lagerførte aksler:

Akselmuttere med zink
Akselmuttere med utskiftbar akselzink festet i tuppen av mutteren. Muttere leveres i fl ere dimensjoner også til andre akseltyper og forboret for spesielle applikasjoner.

Propellkniver
En propellkniv med overlegene kutteegenskaper er en betydelig sikkerhetsfaktor som beskytter aksel og propell. Designet for å redusere støyproblemet som ofte følger andre propellkniver.


Propellakselflens

Dette er flensen som kobler sammen propellakselen og giret. Det mest brukte er i dag klemflenser på mindre båter og koniske flenser med kile på større båter. Flensene kan også leveres for andre typer med kile eller splein.

 

 


Aksel

Dette er hovedkomponenten i anlegget. Disse kan leveres i forskjellige lengder og diametre tilpasset båten og den effekt de skal overføre.

 

 

Akseltetning/pakkboks
For at det ikke skal trenge inn vann må det monteres en pakkboks. Vi leverer både fett og vannsmurte pakkbokser som sikrer lang levetid.

 

 

Hylserør
Hylserøret er hylsen som ligger rundt propellakselen der den går gjennom skroget. Dette støpes ofte inn i båten. Inne i båten er den ofte festet direkte i pakkboksen. På utsiden ender den opp i stevnlageret eller den kan slutte fritt dersom det er montert en propell-akselbrakett. Vi benytter ett system der man skrur pakkboksen inn i hylserøret, og flenser så pakkboksen til skroget, noe som sikrer optimal stabilitet og sikrer mot feilmontering.

 

Stevnlager
Dette monteres der hylserøret kommer ut gjennom skroget. Ved bruk av vårt system skrues dette inn i hylserør og festes med flens til kjølen. Inne i stevnlagret monteres ett vannsmurt lager. Stevnlager brukes normalt ikke dersom man bruker brakett.

 

 

Brakett
For båter uten, eller med liten kjøl, kommer propellakselen ut for nær skroget til at det blir plass til en propell. Akselen må derfor forlenges under vannet. For å støtte den opp monteres det da en brakett rett i forkant av propellen. Når brakett anvendes, monteres det vannsmurte lagret i braketten. Generelt skal det stå så nærme propellen som mulig, men en tommelfingerregel er at propellen ikke skal stå lenger unna braketten enn akslens diameter, samtidig som det må være tilstrekkelig åpning til å sikre smøring av det vannsmurte lageret.

 

Vannmsurt lager
Vannsmurte lagre, eller cutlesslagre som det ofte kalles, utgjør en viktig del av akselanlegget og er i stor grad det som stabiliserer hele systemet. De vannsmurte lagrene leveres vanligvis i messing eller kunsstoff med en meget slitesterk gummiforing inne i hylsen. Denne er utformet slik at vannet vil strømme rundt propellakselen, og smøre denne. Dette gir det vannsmurte lagret en levetid på opp til 10 ganger levetiden av et normalt glidelager. Det er viktig å sikre en minimumsåpning mellom lager og propell for å sikre vanntilførsel til lageret.
Generelt bør denne være en 1/2 akseldiameter opp til ø50mm aksel og 1/3 av akseldiameter over ø50mm

 

Propellakselmutter
Vi leverer spesiallagde muttere med påmontert zinkanode slik at man slipper å anvende klemanoder rundt akselen, som øker vannmotstanden og kan skape vibrasjoner.

Ror
Vi leverer en rekke ror i forskjellige utførelser. Spesiallagde ror leveres på forespørsel.

   Last ned brosjyre