INDUSTRI

GKN / Kardang og CV-aksler

Trenger man en mellomaksel mellom motor og gir, gir og vannjett, drev eller lignende har vi flere alternativer å velge imellom. Vi leverer også komplette antivibrasjonssystemer som aquadrive.
En CV-løsning er roligere, enklere å montere da man ikke er like avhengig av oppretting og dessuten kortere.

Kardangakslene er en rimelig og pålitlig løsning sammenlignet med CV-aksler. Kardan-akslene har en ulempe i at de er avhengig av å ha samme vinkel i alle plan. En CV-aksel kan ha feks 4 grader i en knute og 2 grader i den andre. En kardang-installasjon er er derfor mer komplisert enn en CV-installasjon. Kardangakslen krever dessuten jevnlig ettersmøring av ledd og spline. En Kardangaksel er en billigere løsning som for mange er godt nok.

Kardangaksler fra GKN
GKN-Gelenkwellenbau Gmbh, er en av verdens ledende kardang-akselprodusenter med mer en 60 års erfaring fra produksjon av kardanaksler til bil og industri.
Et verdensomspennende nettverk av bedrifter, utviklingsavdelinger og serviceverksteder sikrer deg som kunde et høykvalitetsprodukt gjennom kontinuerlig utvikling, fleksibiltet og service. Kardangaksler fra GKN er et kvalitetsprodukt til en rimlig pris. Kardangakslene er tilgjenngelig fra 2.400-15.000.000Nm

Fordeler
Kardangakslene er en rimelig og pålitlig løsning sammenlignet med CV-aksler. Kardan-akslene har en ulempe i at de er avhengig av å ha samme vinkel i alle plan.
En CV-aksel kan ha feks 4 grader i en knute og 2 grader i den andre. En kardang-installasjon er derfor mer komplisert enn en CV-installasjon. Kardangakslen krever dessuten jevnlig ettersmøring av ledd og spline.

Dimensjoner
Akslene produseres i alle størrelser og kapasiteter og tilpasses det enkelte behov.

Akslene leveres i hovedsak i to versjoner, en med utvendig splein og smøre nippel, og en med innvendig splein som er smørefri. Den smørefrie er noe dyrere, men krever mindre vedlikehold. For detaljtegninger av modeller ta kontakt for mer informasjon.

Akslene er laget i henhold til ISO 9001,8.94 og sertifiseres av DNV hvis ønskelig mot tillegg. Må spesifiseres ved bestilling. Akslene lages etter OE-standarder.
Akslene lages i forskjellig utforming, med flere ledd, ulike støvhette/sleide-løsninger og med standardflenser for SAE eller DIN mål. Andre flenser leveres på spesialbestilling.

Hvorfor GKN?
Solid ingeniørarbeide sikrer at våre aksler tilfredstiller kravene fra kresne kunder.
Bedre kapasitet
• Overførsel av statisk moment
• Motstandsdyktig mot pulserende stress.

Lang levetid
• Balansert forhold mellom dynamisk og statisk
• belastning

Dynamisk
• Redusert moment ved igangsetting
• Mulighet for lenger aksler
• Redusert fare for ubalanse ved lavere vekt
• Forbedret balansering med høy nøyaktighet
• Forsterket lagerdesign

Bredere brukstemperaturspekter
• Våre aksler er tilgjengelig i standard eller spesielle versjoner for spesielle temperatur forhold.
– Standard – 25 °C to + 60 °C I korte intervaller opp til 80 °C
– Høy temp. – 25 °C to + 80 °C I korte intervaller opp til 120 °C
– Lav temp. – 50 °C to + 60 °C I korte intervaller opp til 80 °C

Lav vekt
• Redusert vekt for gitte statiske og dynamiske moment.

Korte lengder
• Reduserte installasjonslengder som følge av standardiserte komponenter
• Spesialversjoner for ekstra korte lengder tilgjengelig mot tillegg.

Logistik
• Kompatible med internationale standarder, ISO og SAE
• Redusert kompleksitet
• Standardkomponenter som kan brukes om hverandre fører til:
– kostnadseffektivt lagerhold
– enklere montering
– kortere monteringstid

Beskytter omgivelsene
• Redusert støy sammenlignet med konkurerende produkter
• Vedlikeholdsfrie versjoner
• Fettfrie ledd

Kort leveringstid
Normal leveringstid 2-3 dager.

Installasjon
I motsetning til et CV-ledd er kardangakslen avhengig av og ha samme vinkel i leddene. Man kan enten montere de som en Z eller som en W, se figur 1 og 2 som viser aksler med 2 ledd, men vinklene må være like.
For aksler med to ledd:

Ta kontakt så hjelper vi deg med å finne den rette løsningen for ditt prosjekt.

            Last ned brosjyrer