TRANSMISJONER

Twin-disc – KVALITET HELE VEIEN

Twin Disc er en av verdens stÞrste produsenter av marinegir. Firmaet ble etablert i 1918, og har i dag produksjonssteder og salgskontorer over hele verden. Twin Disc marinegir er kjent for Ä vÊre svÊrt solide og driftssikre. Derfor har de alltid vÊrt populÊre pÄ yrkesbÄter, og for lystbÄteiere som Þnsker maksimal driftssikkerhet. EffektomrÄdet spenner fra 20 hk og opp til 6000 hk.

Progress IngeniÞrfirma AS har representert Twin Disc i Norge siden 1962, og er en av de eldste Twin Disc distributÞrene i verden. Gjennom denne lange perioden har vi bygd opp mye kompetanse pÄ girene, ikke bare hos oss som distributÞr, men ogsÄ hos svÊrt mange av vÄre marine-forhandlere langs kysten, samt et stort reservedelslager.

Twin Disc marinegir leveres i fire forskjellige versjoner. Det er parallellaksel gir hvor utgÄende aksel gÄr ut parallelt, men lavere enn inngÄende aksel, linjegir der utgÄende og inngÄende aksel er pÄ samme linje, A-gir har nedvinklet utgÄende aksel. V-gir for direkte pÄmontering til motor har inngÄende og utgÄende aksel pÄ samme side. Det sammme gjelder frittstÄende V-gir. Gir med vinkel pÄ utgÄende aksel kan leveres pÄ de forskjellige alternativene. Girene kan leveres med en lang liste av tilleggsutstyr, for eksempel oljekjÞler, slureventil, elektrisk innkopling, forskjellige typer kraftuttak, monteringsbraketter, overvÄking mm.

Foruten marinegir leverer Twin Disc ogsÄ en rekke annet transmisjons-utstyr. PÄ marinesiden omfatter dette bl.a mekaniske kraftuttak og clutcher, hydrauliske kraftuttak, elektronisk fjernkontroll for bÄtmotorer og gir, og Arneson drev for overflatepropellere. I tillegg eier de gir-produsenten Technodrive i Italia, og den sveitsiske spesialfabrikken Rolla som er ledende i verden nÄr det gjelder overflatepropellere.

GIRTYPER
Vi skiller i hovedsak mellom tre typer gir. Mekaniske gir, Hydrauliske gir, og CP-gir eller vridbare gir som det ofte kalles. TwinDisc levere kun mekaniske og hydrauliske gir.

MEKANISKE GIR
Mekaniske marinegir har koniske clutcher. Disse koples inn med en selvstrammende servomekanisme. Eksempler pÄ dette er TMC 60 og TMC 260. For noen mekaniske gir kan det forekomme at reduksjonen forover er en annen enn reduksjonen bakover. De ulike clutchene forover og bakover kan ogsÄ vÊre dimensjonert forskjellig, slik at disse derfor ikke egner seg like godt til dobbelinstallasjoner, som mÄ ha lik kapasitet og reduksjon forover og akterover. Se det enkelte giret for detaljert spesifikasjon.

HYDRAULISKE GIR
Hydrauliske marinegir har hydraulisk manÞvrerte fler-plate-clutcher, og kan leveres til motorer opp til ca 6000hk. De kan som regel ta full kapasitet bÄde over forover- og reversclutchen, og reduksjonen er i de fleste tilfeller lik. Man kan som regel fritt velge propellens dreieretning, men unntak kan forekomme. For Ä spare vekt lages flere av de nyere modellenes girhus i aluminium.

SLUREVENTIL
Slureventilen er hovedsakelig konstruert for at bĂ„ter med fast propell skal kunne kjĂžre med hastigheter under den som motorens tomgangsturtall gir. Ved Ă„ “slure” de hydrauliske clutchene oppnĂ„r man mange av fordelene til CP-gir uten den omfattende og kostbare installasjonen.

Slureventilen er konstruert slik at nĂ„r den Ă„pnes, synker trykket pĂ„ stemplet som klemmer sammen clutch- lamellene. Samtidig Ăžkes innsprĂžytningen av olje mellom lamellene slik at det dannes en tynn oljefilm mellom disse. NĂ„r lamellene begynner Ă„ slure, hindrer denne oljefilmen at de kommer metallisk i kontakt med hverandre. Det er med andre ord selve oljefilmen som overfĂžrer kreftene. Det oppstĂ„r derfor ingen slitasje pĂ„ lamellene nĂ„r man slurer, fordi det er kun nĂ„r slureventilen er lukket at clutchplatene er i kontakt med hverandre. Denne oljefilmen skaper imidlertid ogsĂ„ et “drag” i clutchen (dette gjelder alle hydrauliske clutcher). Hvor langt ned man kan fĂ„ omdreiningstallet til propellen er derfor avhengig av motstanden i propellanlegget. Her er det faktisk en fordel at det er litt motstand i anlegget. Det er ogsĂ„ viktig med hĂžy oljetemperatur for Ă„ fĂ„ lave omdreiningstall pĂ„ propellen.

Til de fleste Twin Disc og Technodrive Marinegear kan det leveres slureventil. Unntaket er de mekaniske og noen hydrauliske.

HVA GJØR EN SLUREVENTIL?
Slureventilen er hovedsakelig konstruert for at bĂ„ter med fast propell, skal kunne kjĂžre med hastigheter under den fart som motorens tomgangsturtall gir. Dette gjĂžres ved Ă„ “slure” med de hydrauliske clutchene.

VIRKEMÅTE
Slureventilen er konstruert slik at nĂ„r den Ă„pnes, synker trykket pĂ„ stemplet som klemmer sammen clutch-lamellene. Samtidig Ăžkes innsprĂžytningen av olje mellom lamellene slik at det dannes en tynn oljefilm mellom disse. NĂ„r lamellene begynner Ă„ slure, hindrer oljefilmen at de kommer metallisk i kontakt med hverandre. Det er med andre ord selve oljefilmen som overfĂžrer kreftene. Det oppstĂ„r derfor ingen slitasje pĂ„ lamellene nĂ„r man slurer, fordi det kun er nĂ„r slureventilen er lukket at clutchplatene er i kontakt med hverandre. Denne oljefilmen skaper imidlertid ogsĂ„ et “drag” i clutchen (dette gjelder alle hydrauliske clutcher). Hvor langt ned man kan fĂ„ omdreiningstallet til propellen er derfor avhengig av motstanden i propellanlegget. Her er det faktisk en fordel at det er litt motstand i anlegget. Det er ogsĂ„ viktig med hĂžy oljetemperatur for Ă„ fĂ„ lave omdreiningstall pĂ„ propellen.

TWIN DISC QUICKSHIFT MARINEGIR ELIMINERER FORSINKELSE OG SLAG VED INNKOPLING
Enhver som har kjĂžrt en motorbĂ„t kjenner den irriterende forsinkelsen etterfulgt av ett “klang” nĂ„r girspaken flyttes fra nĂžytral til forover. Spesielt gjelder dette stĂžrre marinegir, og effekter fra 3-400 hk og oppover. Med nyere elektroniske motorer har problemet med innkoplingsslag og forsinkelse Ăžkt.

Twin Disc har nÄ lÞst dette problemet med et nytt elektronisk manÞvrert marinegir. I stedet for en forsinkelse pÄ opp til 2 sekunder fÞr giret kopler inn, fÄr man nÄ en myk innkopling med omgÄende respons.

Hovedelementene er to-trinns clutcher og programmerbare magnetventiler. LÞsningen er imidlertid ikke ny, men baserer seg pÄ en teknologi som Twin Disc har anvendt pÄ stÞrre girkasser for terrengÄende kjÞretÞy i mange Är. Men for inntil kort tid siden tenkte ingen pÄ at denne teknologien ogsÄ kunne brukes i marine-gir.

BÄde det hydrauliske og det elektroniske innkoplingssystemet er endret. Dette gjÞr at propellen kan rotere pÄ ett mye lavere turtall enn tidligere, slik at innkoplingen blir helt myk. Derfor kan man i mye stÞrre grad enn fÞr kontrollere bÄtens bevegelse nÄr man for eksempel manÞvrerer fra forover til revers. BÄtens manÞvreringsegenskaper bedres vesentlig.

ELEKTRONISK STYRT SLUREVENTIL
Som en del av konseptet med elektronisk manÞvrering, har ogsÄ Twin Disc utviklet en elektrisk slure-ventil. Denne har en elektronisk styrt regulator for bedre kontroll av sluringen. Selve styringen er basert pÄ at man mÄler motorturtallet, samt girets utgÄende turtall med en omdreiningsteller som er montert pÄ girets propellakselflens. Den elektroniske regulatoren kontrollerer disse omdreiningstallene mot hverandre og mot innstilt sluring, og korrigerer eventuelt propellakselturtallet dersom det skulle oppstÄ avvik. PÄ denne mÄten fÄr man en mykere og bedre kontrollert sluring.

los

      Last ned brosjyrer