HISTORIE

PROGRESS ¬†–¬†Fra verkt√łymaskinfabrikk til ingeni√łrfirma
Progress ble etablert allerede i 1903, og har siden starten jobbet med produkter i tilknytning til maritim bransje. F√łrst som produsent av maskiner til bruk om bord i skip, s√• som produsent av tannhjul, etc til bruk blant annet i offshoren√¶ringen, og i de siste 50 √•rene har vi spesialisert oss p√• framdriftsutstyr til b√•ter og mindre skip. ¬†I dag representerer vi noen av verdens ledende produsenter og kan levere de fleste komponenter til framdriftsanlegg, som propellanlegg, girkasser, vannjettaggregater, kontrollsystemer, samt en del annet b√•tutstyr. Progress Ingeni√łrfirma har 8 ansatte, og holder til i moderne og funksjonelle lokaler nord i Oslo.

I verkstedet har vi pr√łvebenker, presser, avbalanseringsutstyr, m√•leutstyr og annet vi trenger til verksteddrift. For marinegir, vannjetter og v√•re andre produkter som krever teknisk service, har vi h√łyt kvalifisert personell, n√łdvendige maskiner og spesialverkt√ły. Vi har ogs√• testrigger der utstyret kan kj√łres for √• teste at alle funksjoner er i henhold til det som er oppgitt.

1903 Firmaet stiftes 19. november som et interessentskap under navnet “Progress¬†Verkt√łimaskinfabrik”. Hovedaktiviteten er produksjon av verkt√łymaskiner og andre spesialmaskiner til norske industri

1962 Navnet endres til Progress Tannhjul og Maskinfabrikk etter at man i l√łpet av 50-√•rene hadde spesialisert seg p√• produksjon av tannhjul, og blitt Norges st√łrste tannhjulsfabrikk. Samme √•ret ble vi distribut√łr for Twin Disc, og agenturavdelingen ble etablert.

1985 Produksjonen skilles ut i eget firma under navnet Progress Maskinering. Dette eies med 62% av de ansatte og 38% av Progress Tannhjul og Maskinfabrikk.

1988 Navnet endres til Progress Ingeni√łrfirma AS.
1989 Vi overtar som distribut√łr for Michigan Propellere og Elastomuffle eksospotter.
1995 Vi overtar som distribut√łr for Hamilton vannjetaggregater.
1997 Vi utvider igjen vårt engasjement innen framdriftsutstyr med Aquadrive aksler og Halyard eksosanlegg.
1998 Flere nye produkter, Ballisitic utenbordspropellere og Max Power baugpropellere. Etter 91 år flytter vi fra Trondheimsveien opp til Frysja.
2003 Progress Ingeni√łrfirma AS 100 √•r. Vi utvider nok en gang med drev fra Twin Disc og akselutstyr.
2008 Vi bygger ut med nytt verksted og ankomstsenter for √• tilfredstille de √łkende kravene til service.
2016¬†Progress ingeni√łrfirma AS f√•r nye eiere og g√•r inn i Trans Auto-gruppen som eies av Axel Johnson AB.

LITT OM FRAMDRIFTSSYSTEMER.
Generelt sett kan vi si at vi har 4 typer fremdriftssystemer; propell på aksel, propell på drev/utenbordsmotor, vannjet og overflatepropell;

PROPELL P√Ö AKSEL
Dette er den vanligste formen for framdrift. Stort sett best√•r anlegget av motor, marinegear, propellaksel med skrog-gjennomf√łring og ror. Denne installasjonen er vanligvis den rimeligste, og gir god virkningsgrad p√• lavere hastighetsomr√•der. Som en av landets ledende leverand√łrer av propellere disponerer vi selvf√łlgelig det n√łdvendige utstyret for √• kunne hjelpe v√•re kunder. Foruten 4 forskjellige databaserte kalkulasjonsprogrammer har vi ogs√• utstyr for dynamisk avbalansering av propellere. I tillegg har vi m√•leutstyr for m√•le n√łyaktigheten av nye og brukte propellere.

DREV/UTENBORDSMOTORER
Drev kom p√• begynnelsen av 60-tallet, og er blitt popul√¶rt i hurtigg√•ende b√•ter. Et drev har pga av sin lille propelldiameter normalt d√•rligere virkningsgrad enn en akselpropell p√• lavere hastigheter. Det har imidlertid betydelig lavere vann-motstand enn en nedsenket propell, og har derfor en h√łyere total virkningsgrad ved h√łyere hastigheter. Ett drev gir ogs√• gode man√łvreringsegenskaper ved lav hastighet, b√•de forover og akterover fordi man svinger hele vannstr√•len. Et drev er imidlertid ikke s√• robust som akselpropell, og krever mer vedlikehold. Dessuten er det begrenset hvor stor effekt man kan overf√łre p√• ett drev. Progress leverer gjennom Michigan Wheel flere serier av propeller til de fleste utenbordsmotorer og drev.

VANNJET
Vannjet kom kommersielt f√łrst p√• midten av 1900-tallet, men har ikke f√•tt den samme utbredelsen. Et vannjetaggregat har d√•rligere virkningsgrad enn b√•de drev og akselpropell i halvplaningsomr√•det. P√• h√łyere farter har det imidlertid meget god virkningsgrad pga den lave vannmotstanden.
Vannjetaggregatet har ingen deler som stikker under b√•ten, og er derfor den beste framdriftsform i urene farvann og ved ferdsel n√¶r mennesker og gjenstander som ligger i vannet. Vannjet er ogs√• den formen for framdrift som har de beste man√łvreringsegenskapene, fordi man kan vri vannstr√•len 360¬į rundt. Vannjet er ogs√• en meget robust framdriftsform, fordi det forekommer f√• bevegelige deler. Vannjet kan installeres b√•de med og uten marinegear. Ved alle vannjetinstallasjoner foretar vi beregninger av b√•tens vannmotstand og vannjetaggregatets skyvekraft. Hamilton er den st√łrste vannjettprodusenten i verden.

OVERFLATEPROPELLER
Et overflatepropelleranlegg best√•r normalt sett av motor, gearkasse, kardangaksel og et overflatedrev. En overflatepropeller arbeider slik at i planende fart ligger den 50% over og 50% under vann. Dette, kombinert med en lav vannmotstand, gir en meget god propellvirkningsgrad ved h√łye hastigheter. Samlet gir dette den mest effektive framdriftsmetode for h√łyhastighetsb√•ter man kjenner til i dag. Mer informasjon om disse systemene og v√•re andre produkter finner du i delene av katalogene som omhandler produktene.