TRANSMISJONER

EC300 РTWIN DISC elektronisk motorkontroll, er konstruert for å kontrollere motorer og gear av alle typer

Systemet¬†best√•r av en kontrollboks for hver motor, og en spakboks for hver styreposisjon. En spak¬†gir full kontroll over motorp√•drag og gearskifte p√• en enkel m√•te. Man√łverspakboksen er ogs√• utrustet med spakbrems, slik at √łnsket motstand i spaken kan justeres etter √łnske.

Multifunksjons-bryter¬†gir deg mulighet for forskjellige former for sluring, forskjellig tomgangshastigheter for finman√łvrering og synkronisering av turtall p√• to-motorsanlegg.

Stasjonsvelger med indikatorlys for styreposisjoner lar deg enkelt velge hvilken stasjon som skal brukes.

TWIN DISC elektronisk motorkontroll
 har innebygd sikring mot å starte motorene med gearet innkoplet.

Indikatorlys for n√łytral¬†gir deg klar beskjed om gearet er satt i n√łytral.

Opp til 6 styreposisjoner¬†kan leveres. Systemet er standard forberedt for 3 styreposisjoner, som lett kan utvides til 6 ved √• bruke koblingsbokser. Om √łnskelig kan digitale systemer leveres med enda flere styreposisjoner.

Slurefunksjon
Systemet har innbygget slurefunksjon. Dersom man bruker det sammen med Twin Disc Quickshift gir med elektronisk sluring, f√•r man ogs√• tilleggsfunksjonen ekspressmodus (se under). Har man en mekanisk slureventil m√• det monteres p√• en akturatorboks (se bildet) slik at man mekanisk kan kontrollere denne. Slureventiler som skal ha et elektrisk signal kan ogs√• koples til. Et problem med sluring med egen slurespak har v√¶rt at giret overopphetes og √łdelegges pga av at man slurer med for h√łyt turtall. For √• sikre mot dette, har Twin Disc valgt at sluring skal foreg√• p√• forh√•ndsvalgte turtall. Dette sikrer at man ikke f√•r for h√łyt turtall og girskade, samt at det ogs√• √•pner for at man ved sluring kun bruker samme spak som ved vanlig kj√łring, og med forover-fri-reversfunksjon som normalt.

Ekspressmodus
Dette er en funksjon der man begynner med sluring, og s√• kopler giret glidende ut sluring og g√•r over til motorp√•drag n√•r turtallet √łker. P√• den m√•ten kan man kontrollere b√•tens fart fra 0 til full fart med en spakbevegelse. Denne er kun tilgjengelig med Twin Disc Quickshift gir og elektronisk motor.

Motorsynkronisering¬†leveres som tilleggsutstyr. Dette gj√łr at s√• lenge fjernkontrollens spaker har en innbyrdes vinkel p√• mindre enn 7¬į, synkroniseres motorturtallene elektronisk. Funksjonen koples inn med multifunksjonsbryteren.

Twin Disc Express Joystick System¬ģ
Her vil man da ha MGX gir med QuickShift og EC300JS sammen med Express Joystick System (EJS). EJS er et man√łversystem hvor man bruker BCS hydrauliske thrustere sammen med propellanlegget. Dermed kan man kontrollere b√•ten ved hjelp av en Joystick helt n√łyaktig slik man vil og i den farten man √łnsker under man√łvrering i havn. N√•r man har kontroll via joysticken trenger man ikke bruke ratt, hendler eller ror. √Ö bruke EJS er utelukkende en en-h√•nds operasjon. Joysticken kontrollerer motor, gir og thrustere i en og samme bevegelse.

 

Dynamisk posisjonering fra Twin Disc
Twin Disc QuickShift gir med EC300DP kan levere andre generasjons dynamisk posisjonering. Systemet vil best√• av Quickshift (MGX) gir integrert med tradisjonell aksel og propelldrevet framdrift samt minst en thruster koblet sammen med MGX gir. Her har man mulighet for ¬ęon station¬Ľ plassering samt rykkfri og konstant kontroll av b√•ten. Drivlinjen vil kunne utf√łre endring av retning med varierende skyv mer enn 30 ganger per minutt for √• holde posisjonen i henhold til kravene for DP klassifisering. Systemet baserer seg alts√• p√• tradisjonell framdrift med propellanlegg, og man vil ha full kontroll fra 10% av tomgangsturtallet og opp til maks turtall. Systemet er designet for √• kunne v√¶re konkurransedyktig i forhold til andre alternative drivlinjer. Twin Disc Quickshift gir med EC300DP er kompatibelt med DP0-DP1 og DP2 systemer med standard framdrift med propell og aksel.

Express Positioning¬ģ for Express Joystick System¬ģ
Express Positioning¬ģ er satt opp for √• fungere kun opp imot Twin Disc Express Joystick System. Ved hjelp av dette systemet kan man helt enkelt holde b√•ten i en gitt posisjon eller kurs via den innebygde GPS mottakeren. Systemet kan brukes p√• b√•de enkel og dobbel motorinstallasjon og med en eller to baugpropellere. Express Positioning kan ettermonteres p√• de fleste b√•ter med EJS.


FI-FI Mode
I Fire Fighting modus settes turtallet konstant på 1800rpm, mens quickshift- systemet lar deg regulere hastigheten på båten fra 0knop og oppover ved bruk av spakene.

Dette brukes for eksempel hvis du √łnsker √• benytte hydraulikk eller pumper som krever et konstant h√łyt turtall.

   Last ned brosjyre