TRANSMISJONER

EC300 – TWIN DISC elektronisk motorkontroll, er konstruert for Ă„ kontrollere motorer og gear av alle typer

Systemet bestÄr av en kontrollboks for hver motor, og en spakboks for hver styreposisjon. En spak gir full kontroll over motorpÄdrag og gearskifte pÄ en enkel mÄte. ManÞverspakboksen er ogsÄ utrustet med spakbrems, slik at Þnsket motstand i spaken kan justeres etter Þnske.

Multifunksjons-bryter gir deg mulighet for forskjellige former for sluring, forskjellig tomgangshastigheter for finmanÞvrering og synkronisering av turtall pÄ to-motorsanlegg.

Stasjonsvelger med indikatorlys for styreposisjoner lar deg enkelt velge hvilken stasjon som skal brukes.

TWIN DISC elektronisk motorkontroll
 har innebygd sikring mot Ä starte motorene med gearet innkoplet.

Indikatorlys for nÞytral gir deg klar beskjed om gearet er satt i nÞytral.

Opp til 6 styreposisjoner kan leveres. Systemet er standard forberedt for 3 styreposisjoner, som lett kan utvides til 6 ved Ä bruke koblingsbokser. Om Þnskelig kan digitale systemer leveres med enda flere styreposisjoner.

Slurefunksjon
Systemet har innbygget slurefunksjon. Dersom man bruker det sammen med Twin Disc Quickshift gir med elektronisk sluring, fÄr man ogsÄ tilleggsfunksjonen ekspressmodus (se under). Har man en mekanisk slureventil mÄ det monteres pÄ en akturatorboks (se bildet) slik at man mekanisk kan kontrollere denne. Slureventiler som skal ha et elektrisk signal kan ogsÄ koples til. Et problem med sluring med egen slurespak har vÊrt at giret overopphetes og Þdelegges pga av at man slurer med for hÞyt turtall. For Ä sikre mot dette, har Twin Disc valgt at sluring skal foregÄ pÄ forhÄndsvalgte turtall. Dette sikrer at man ikke fÄr for hÞyt turtall og girskade, samt at det ogsÄ Äpner for at man ved sluring kun bruker samme spak som ved vanlig kjÞring, og med forover-fri-reversfunksjon som normalt.

Ekspressmodus
Dette er en funksjon der man begynner med sluring, og sÄ kopler giret glidende ut sluring og gÄr over til motorpÄdrag nÄr turtallet Þker. PÄ den mÄten kan man kontrollere bÄtens fart fra 0 til full fart med en spakbevegelse. Denne er kun tilgjengelig med Twin Disc Quickshift gir og elektronisk motor.

Motorsynkronisering leveres som tilleggsutstyr. Dette gjÞr at sÄ lenge fjernkontrollens spaker har en innbyrdes vinkel pÄ mindre enn 7°, synkroniseres motorturtallene elektronisk. Funksjonen koples inn med multifunksjonsbryteren.

Twin Disc Express Joystick SystemÂź
Her vil man da ha MGX gir med QuickShift og EC300JS sammen med Express Joystick System (EJS). EJS er et manĂžversystem hvor man bruker BCS hydrauliske thrustere sammen med propellanlegget. Dermed kan man kontrollere bĂ„ten ved hjelp av en Joystick helt nĂžyaktig slik man vil og i den farten man Ăžnsker under manĂžvrering i havn. NĂ„r man har kontroll via joysticken trenger man ikke bruke ratt, hendler eller ror. Å bruke EJS er utelukkende en en-hĂ„nds operasjon. Joysticken kontrollerer motor, gir og thrustere i en og samme bevegelse.

 

Dynamisk posisjonering fra Twin Disc
Twin Disc QuickShift gir med EC300DP kan levere andre generasjons dynamisk posisjonering. Systemet vil bestÄ av Quickshift (MGX) gir integrert med tradisjonell aksel og propelldrevet framdrift samt minst en thruster koblet sammen med MGX gir. Her har man mulighet for «on station» plassering samt rykkfri og konstant kontroll av bÄten. Drivlinjen vil kunne utfÞre endring av retning med varierende skyv mer enn 30 ganger per minutt for Ä holde posisjonen i henhold til kravene for DP klassifisering. Systemet baserer seg altsÄ pÄ tradisjonell framdrift med propellanlegg, og man vil ha full kontroll fra 10% av tomgangsturtallet og opp til maks turtall. Systemet er designet for Ä kunne vÊre konkurransedyktig i forhold til andre alternative drivlinjer. Twin Disc Quickshift gir med EC300DP er kompatibelt med DP0-DP1 og DP2 systemer med standard framdrift med propell og aksel.

Express PositioningÂź for Express Joystick SystemÂź
Express PositioningŸ er satt opp for Ä fungere kun opp imot Twin Disc Express Joystick System. Ved hjelp av dette systemet kan man helt enkelt holde bÄten i en gitt posisjon eller kurs via den innebygde GPS mottakeren. Systemet kan brukes pÄ bÄde enkel og dobbel motorinstallasjon og med en eller to baugpropellere. Express Positioning kan ettermonteres pÄ de fleste bÄter med EJS.


FI-FI Mode
I Fire Fighting modus settes turtallet konstant pÄ 1800rpm, mens quickshift- systemet lar deg regulere hastigheten pÄ bÄten fra 0knop og oppover ved bruk av spakene.

Dette brukes for eksempel hvis du Ăžnsker Ă„ benytte hydraulikk eller pumper som krever et konstant hĂžyt turtall.

   Last ned brosjyre