PROPELL
MICHIGAN`s innenbords propell er kanskje de fremste innen teknisk utvikling og kvalitet
MICHIGAN WHEEL CORP ble etablert i 1903, og har produsert innenbords propell siden den gang. I 1940-årene tok Michigan opp produksjonen av utenbordspropellere, og i 1949 kjøpte de Federal Propellers i USA. Siden den tid har man satset på å være blant de fremste i teknisk utvikling og kvalitet. I dag bruker Michigan kun de mest moderne produksjons og kontruksjonsmetoder i sin innenbords propell-produksjon. De legger spesielt vekt på kvalitet, og har utarbeidet et omfattende kvalitetssikringssystem.
Yrkesbåt
I tillegg til mange lystbåtpropeller leverer Michigan også en rekke propeller til yrkesbruk. På de neste sidene ser du en liste over de vanligste av disse. Machine Pich (MP) og Workhorse (WH) er noen av de mest populære propellene Michigan lager, og er som de fleste av arbeidspropellene spesielt beregnet på båter med fart under 15 knop. Propellene leveres i bronse, nibral eller rustfritt stål, og kan om ønskelig leveres med ekstra tykke blader. Maxima (MAX) er en presisjonspropell som hovedsakelig er beregnet for større båter. Med de brede bladene er det lagt vekt på å oppnå maksimal skyvekraft.
Maxima-propellen er også konstruert med tanke på høye belastninger, og passer derfor også godt til lystbåter med store motorer. Trawler (TRAW) er som navnet sier beregnet for større saktegående deplasementsbåter, og gir god driftsøkonomi.TRAWLER er spesialdesignet for å kunne opprettholde diameteren til en 3-bladet propell, samtidig som du har presisjonen og roen til en fireblader. Kaplan (KAP) er spesialdesignet for hardtarbeidende båter som tauebåter etc., hvor propellen sitter i en dyse under båten. Ved å bruke denne metoden øker man skyvekraften betraktelig.
Spesiallaget
I mange tilfeller er ikke et standard aksel- og propellutstyr tilfredstillende. Dette kan skyldes mange ting som for eksempel klasifikasjonskrav, ytelse, krav til driftslevetid spesielle værforhold osv. Da har vi muligheten til å spesialdesigne utstyr spesielt for den enkelte aplikasjon.
Den vanligste måten dette gjøres på er at vi får en driftstype, fartsområde og tegning av skrog, og at vi ut fra dette kommer med et forslag til hva slags propell som bør monteres. Dette er selvfølgelig en mer omfattende og dyrere metode en standard utstyr, men resultatet blir også bedre. Vi leverer i tillegg en omfattende serie av spesialdesignede ror og akselsystemer. Ta kontakt for nærmere informasjon.
Hvor stor propell bør jeg ha?
Som en av Norges ledende leverandører av propellere og gir, får vi ofte spørsmål om dimensjonering. Den vanligste feilen er at man allerede har anskaffet gir og motor, for deretter å oppdage at girets reduksjon er så stor at man ikke har plass til en propell med stor nok diameter. Skal man prøve å kompensere dette med større stigning, kan dette føre til kavitasjonsproblemer og dårlig virkningsgrad. Dette hadde vært unngått dersom man hadde undersøkt litt mer om framdriftsanlegget på forhånd. Vi har derfor gjengitt et enkelt diagram som gir en grov indikasjon på hvilken propelldiameter som er optimal. Denne finner du ved å trekke en strek fra motorens propellakseleffekt. Før du velger reduksjon må du se hva du har plass til.
Hva har jeg plass til?
På figuren har vi oppgitt de klaringer man bør ha når propellen er montert. Alle avstander er oppgitt i forhold til propellens diameter (D). Passer ikke den propelldiameter som diagrammet viser, bør man prøve å endre girreduksjonen. Dette vil gi et annet propellturtall, og en annen propelldiameter. På denne måten kan man enkelt finne ut hvilken propelldiameter og gireduksjon som er passende. Før man kommer fram til den rette propellen, må imidlertid også propellens stigning beregnes. Dette er mer komplisert, og bør utføres av fagfolk. Progress Ingeniørfirma har 4 forskjellige dataprogram for propellberegning og lang erfaring. Kontakt derfor oss, slik at vi kan regne ut riktig propell og gir.