PROPELL

Flexofold propell skiller seg ut bl.a på grunn av den høye ytelsen, minimale vibrasjoner og lave motstand under seiling

Flexofold er en dansk kvalitetspropell. Den leveres både med 2, 3 og 4 blader. Propellen er utviklet på bakgrunn av lang erfaring med foldepropellere. Flexofold har lagt vekt på både å gi best mulig effekt under motor, samtidig som man møter IORs krav når det gjelder reagattaseiling. I forhold til konkurrentene skiller Flexofold seg ut bl.a på grunn av den høye ytelsen, minimale vibrasjoner og lave motstand under seiling. Flexofold propell åpner seg ikke fullt ut i 90°, noe som gir større avstand mellom tuppen av bladet og skroget. Dette, i tillegg til bladformen og den nøyaktige avbalanseringen, reduserer vibrasjoner og støy. Alle Flexofold propeller leveres dessuten med kraftige polyuretanputer for å dempe smellet i det propellen folder seg ut. Flexofold leveres som standard av flere av verdens ledende seilbåtprodusenter, blant annet på X-yachts.

 

3 Forskjellige modeller

Flexofold CRUISING er den mest populære Flexofold propell-modellen til tur og kappseiling grunnet sin lave vannmotstand og høye effekt. Dette store bladarealet (hele 30%) gir stor skyvkraft både fremover og akterover. Den spesielle bladprofilen arbeider stille og effektivt, og bladenes vekt og tyngdepunkt er nøye utviklet slik at propellen gir maksimale stoppe og reverseringsegenskaper. 2-bladet Cruising leveres opp til 22″ med boss tilpasset de fleste akseler og drev.

 

 

Flexofold 3- og 4-BLADET er turseilerens valg. Propellen er beregnet på båter der det er behov for stor skyvekraft, minst mulig vibrasjoner og lavest mulig vannmotstand under seiling. En 3- eller 4-bladet Flexofold vil takket være det store bladarealet gi en noe bedre virkningsgrad i motsjø enn det en 2-bladet foldepropell vil gjøre.

Bedre grep i vannet gir en hurtigere akselerasjon både fremover og bakover, noe som bedrer manøvreringsevnen. Der en 2-bladet foldepropell stopper båten på 1,5 båtlengde fra 7 knop vil en 3- eller 4-bladet Flexofold gjøre det på 1 båtlengde. En nødstopptest, utført på en X-yachts 442, viste at båten stoppet og lå stille fra 8 knop på en båtlengde. 3-bladeren leveres med zinkanode som både hindrer korrosjon og beskytter fortanningen. Flexofold 3-bladet leveres opp til 24”, og 4-bladet til 25” diameter.

 

 

Flexofold RACING gir opp til 20-30% mindre vannmotstand enn andre 2-bladede, og hele 50% mindre enn 3-bladede foldepropellere. Dette oppnås ved den spesielle hydrodynamiske bladformen som også sørger for meget gode skyvkrefter. Bladbredden på Flexofold RACING er i henhold til IOR. Flexofold RACING kan levere opp til 21″

 

 

Nytt propellnav fra Flexofold
Flexofold har lenge vært seilerens favoritt på grunn av sin gode virkningsgrad, stille gange og pålitelige konstruksjon.

Nå har Flexofold kommet med et nytt tilskudd på markedet, et propellnav spesialdesignet for seildrev med komposittnav. Navet er lettere enn standard bronsenav og i tillegg beskytter det mot elektrolyse. En 17” propell veier kun 6kg inkludert alt.

Er kompositt sterkt nok til å håndtere de enorme sentrifugalkreftene? G-kreftene når man kjører fremover kan være så høye som 3 tonn på en foldepropell. For å sikre navet har derfor Flexofold utviklet et patentert låsesystem for propellakslene som sikrer tilstrekkelig styrke. Dette kombinert med en nyutviklet tannsetting sikrer lang levetid på produktet.

Høy virkningsgrad
Optimalt utformede blader med et stort bladareale i forhold til konkurrentene gir maksimal skyvekraft. Ved å gi bladene større vekt, og plassere tyngdepunktet lengre ut, har man økt sentrifugalkreftene. Dette gjør at man oppnår meget gode stopp- og reverseringsegenskaper.

Stor styrke og korrosjonsbestandighet
Flexofold er forarbeidet i de beste materialer. Blad og nav er laget av nikkel aluminiumsbronse (DS 5716), mens øvrige deler er laget av rustfritt krom nikkelmolybden (AISI 316) Material sertifikat kan leveres om ønskelig.

Driftsikkert seildrevnav
Flexofold har utrustet sine propellere med en kraftig gummiforing. Inner og ytternavet er også innbyrdes låst sammen med en spesiell sikkerhetslås slik at propell med ytternav ikke kan falle av innernavet. Gummiforingen i seildrevbosset er konstruert for å dempe kraftoverføringen fra motor til propell.

Komposittnav for seildrev
Flexofold har lenge vært seilerens favoritt pga sin gode virkningsgrad, stille gange og pålitelige konstruksjon. For å bli enda bedre har Flexofold kommet med et nytt tilskudd på markedet, et propellnav i kompositt. Navet er lettere enn standard bronsenav og i tillegg beskytter det mot elektrolyse. En 17” propell veier kun 6kg inkludert alt. Er kompositt sterkt nok til å håndtere de enorme sentrifugalkreftene? G-kreftene når man kjører fremover kan være så høye som 3 tonn på en foldepropell. For å sikre navet har derfor Flexofold utviklet et patentert låsesystem for propellakslene som sikrer tilstrekkelig styrke. Dette kombinert med en nyutviklet tannsetting sikrer lang levetid på produktet.

Patentert åpningsmekanisme
Bladene er sammenkoplet med patenterte skråskjærte tannhjul som sikrer at minst to tenner er i inngrep samtidig. Dette sikrer minimal slitasje og lang levetid. Enkel installasjon og vedlikehold Flexofold propellene er enkle å installere. Fra fabrikken er propellen allerede klargjort til din aksel. Den leveres med en enkel instruksjonstegning, og alt annet du trenger av akselmutter, locktite etc. Vedlikeholdet er stort sett skifte av anode. Bruk en Flexofold anode, da denne har en en samensetning beregnet for våre propeller.

 

      Last ned brosjyrer

 

Flexofold skiller seg ut bl.a på grunn av den høye ytelsen, minimale vibrasjoner og lave motstand under seiling.

Flexofold er en dansk kvalitetspropell. Den leveres både med 2, 3 og 4 blader. Propellen er utviklet på bakgrunn av lang erfaring med foldepropellere. Flexofold har lagt vekt på både å gi best mulig effekt under motor, samtidig som man møter IORs krav når det gjelder reagattaseiling. I forhold til konkurrentene skiller Flexofold seg ut bl.a på grunn av den høye ytelsen, minimale vibrasjoner og lave motstand under seiling. Propellen fra Flexofold åpner seg ikke fullt ut i 90°, noe som gir større avstand mellom tuppen av bladet og skroget. Dette, i tillegg til bladformen og den nøyaktige avbalanseringen, reduserer vibrasjoner og støy. Alle Flexofold propeller leveres dessuten med kraftige polyuretanputer for å dempe smellet i det propellen folder seg ut. Flexofold leveres som standard av flere av verdens ledende seilbåtprodusenter, blant annet på X-yachts.

 

3 Forskjellige modeller

Flexofold CRUISING er den mest populære Flexofold modellen til tur og kappseiling grunnet sin lave vannmotstand og høye effekt. Dette store bladarealet (hele 30%) gir stor skyvkraft både fremover og akterover. Den spesielle bladprofilen arbeider stille og effektivt, og bladenes vekt og tyngdepunkt er nøye utviklet slik at propellen gir maksimale stoppe og reverseringsegenskaper. 2-bladet Cruising leveres opp til 22″ med boss tilpasset de fleste akseler og drev.

 

 

Flexofold 3- og 4-BLADET er turseilerens valg. Propellen er beregnet på båter der det er behov for stor skyvekraft, minst mulig vibrasjoner og lavest mulig vannmotstand under seiling. En 3- eller 4-bladet Flexofold vil takket være det store bladarealet gi en noe bedre virkningsgrad i motsjø enn det en 2-bladet foldepropell vil gjøre.

Bedre grep i vannet gir en hurtigere akselerasjon både fremover og bakover, noe som bedrer manøvreringsevnen. Der en 2-bladet foldepropell stopper båten på 1,5 båtlengde fra 7 knop vil en 3- eller 4-bladet Flexofold gjøre det på 1 båtlengde. En nødstopptest, utført på en X-yachts 442, viste at båten stoppet og lå stille fra 8 knop på en båtlengde. 3-bladeren leveres med zinkanode som både hindrer korrosjon og beskytter fortanningen. Flexofold 3-bladet leveres opp til 24”, og 4-bladet til 25” diameter.

 

 

Flexofold RACING gir opp til 20-30% mindre vannmotstand enn andre 2-bladede, og hele 50% mindre enn 3-bladede foldepropellere. Dette oppnås ved den spesielle hydrodynamiske bladformen som også sørger for meget gode skyvkrefter. Bladbredden på Flexofold RACING er i henhold til IOR. Flexofold RACING kan levere opp til 21″

 

 

Nytt propellnav fra Flexofold
Flexofold har lenge vært seilerens favoritt pga sin gode virkningsgrad, stille gange og pålitelige konstruksjon.

Nå har Flexofold kommet med et nytt tilskudd på markedet, et propellnav spesialdesignet for seildrev med komposittnav. Navet er lettere enn standard bronsenav og i tillegg beskytter det mot elektrolyse. En 17” propell veier kun 6kg inkludert alt.

Er kompositt sterkt nok til å håndtere de enorme sentrifugalkreftene? G-kreftene når man kjører fremover kan være så høye som 3 tonn på en foldepropell. For å sikre navet har derfor Flexofold utviklet et patentert låsesystem for propellakslene som sikrer tilstrekkelig styrke. Dette kombinert med en nyutviklet tannsetting sikrer lang levetid på produktet.

Høy virkningsgrad
Optimalt utformede blader med et stort bladareale i forhold til konkurrentene gir maksimal skyvekraft. Ved å gi bladene større vekt, og plassere tyngdepunktet lengre ut, har man økt sentrifugalkreftene. Dette gjør at man oppnår meget gode stopp- og reverseringsegenskaper.

Stor styrke og korrosjonsbestandighet
Flexofold er forarbeidet i de beste materialer. Blad og nav er laget av nikkel aluminiumsbronse (DS 5716), mens øvrige deler er laget av rustfritt krom nikkelmolybden (AISI 316) Material sertifikat kan leveres om ønskelig.

Driftsikkert seildrevnav
Flexofold har utrustet sine propellere med en kraftig gummiforing. Inner og ytternavet er også innbyrdes låst sammen med en spesiell sikkerhetslås slik at propell med ytternav ikke kan falle av innernavet. Gummiforingen i seildrevbosset er konstruert for å dempe kraftoverføringen fra motor til propell.

Komposittnav for seildrev
Flexofold har lenge vært seilerens favoritt pga sin gode virkningsgrad, stille gange og pålitelige konstruksjon. For å bli enda bedre har Flexofold kommet med et nytt tilskudd på markedet, et propellnav i kompositt. Navet er lettere enn standard bronsenav og i tillegg beskytter det mot elektrolyse. En 17” propell veier kun 6kg inkludert alt. Er kompositt sterkt nok til å håndtere de enorme sentrifugalkreftene? G-kreftene når man kjører fremover kan være så høye som 3 tonn på en foldepropell. For å sikre navet har derfor Flexofold utviklet et patentert låsesystem for propellakslene som sikrer tilstrekkelig styrke. Dette kombinert med en nyutviklet tannsetting sikrer lang levetid på produktet.

Patentert åpningsmekanisme
Bladene er sammenkoplet med patenterte skråskjærte tannhjul som sikrer at minst to tenner er i inngrep samtidig. Dette sikrer minimal slitasje og lang levetid. Enkel installasjon og vedlikehold Flexofold propellene er enkle å installere. Fra fabrikken er propellen allerede klargjort til din aksel. Den leveres med en enkel instruksjonstegning, og alt annet du trenger av akselmutter, locktite etc. Vedlikeholdet er stort sett skifte av anode. Bruk en Flexofold anode, da denne har en en samensetning beregnet for våre propeller.

 

      Last ned brosjyrer