PROPELL

MICHIGAN`s innenbordspropellere er kanskje de fremste innen teknisk utvikling og kvalitet

MICHIGAN WHEEL CORP ble etablert i 1903, og har produsert innenbordspropellere siden den gang. I 1940-Ärene tok Michigan opp produksjonen av utenbordspropellere, og i 1949 kjÞpte de Federal Propellers i USA. Siden den tid har man satset pÄ Ä vÊre blant de fremste i teknisk utvikling og kvalitet. I dag bruker Michigan kun de mest moderne produksjons og kontruksjonsmetoder. De legger spesielt vekt pÄ kvalitet, og har utarbeidet et omfattende kvalitetssikringssystem.

 

YrkesbÄt
I tillegg til mange lystbÄtpropeller leverer Michigan ogsÄ en rekke propeller til yrkesbruk. PÄ de neste sidene ser du en liste over de vanligste av disse. Machine Pich (MP) og Workhorse (WH) er noen av de mest populÊre propellene Michigan lager, og er som de fleste av arbeidspropellene spesielt beregnet pÄ bÄter med fart under 15 knop. Propellene leveres i bronse, nibral eller rustfritt stÄl, og kan om Þnskelig leveres med ekstra tykke blader. Maxima (MAX) er en presisjonspropell som hovedsakelig er beregnet for stÞrre bÄter. Med de brede bladene er det lagt vekt pÄ Ä oppnÄ maksimal skyvekraft.

Maxima-propellen er ogsÄ konstruert med tanke pÄ hÞye belastninger, og passer derfor ogsÄ godt til lystbÄter med store motorer. Trawler (TRAW) er som navnet sier beregnet for stÞrre saktegÄende deplasementsbÄter, og gir god driftsÞkonomi.TRAWLER er spesialdesignet for Ä kunne opprettholde diameteren til en 3-bladet propell, samtidig som du har presisjonen og roen til en fireblader. Kaplan (KAP) er spesialdesignet for hardtarbeidende bÄter som tauebÄter etc., hvor propellen sitter i en dyse under bÄten. Ved Ä bruke denne metoden Þker man skyvekraften betraktelig.

 

Spesiallaget
I mange tilfeller er ikke et standard aksel- og propellutstyr tilfredstillende. Dette kan skyldes mange ting som for eksempel klasifikasjonskrav, ytelse, krav til driftslevetid spesielle vĂŠrforhold osv. Da har vi muligheten til Ă„ spesialdesigne utstyr spesielt for den enkelte aplikasjon.
Den vanligste mÄten dette gjÞres pÄ er at vi fÄr en driftstype, fartsomrÄde og tegning av skrog, og at vi ut fra dette kommer med et forslag til hva slags propell som bÞr monteres. Dette er selvfÞlgelig en mer omfattende og dyrere metode en standard utstyr, men resultatet blir ogsÄ bedre. Vi leverer i tillegg en omfattende serie av spesialdesignede ror og akselsystemer. Ta kontakt for nÊrmere informasjon.

Hvor stor propell bĂžr jeg ha?
Som en av Norges ledende leverandÞrer av propellere og gir, fÄr vi ofte spÞrsmÄl om dimensjonering. Den vanligste feilen er at man allerede har anskaffet gir og motor, for deretter Ä oppdage at girets reduksjon er sÄ stor at man ikke har plass til en propell med stor nok diameter. Skal man prÞve Ä kompensere dette med stÞrre stigning, kan dette fÞre til kavitasjonsproblemer og dÄrlig virkningsgrad. Dette hadde vÊrt unngÄtt dersom man hadde undersÞkt litt mer om framdriftsanlegget pÄ forhÄnd. Vi har derfor gjengitt et enkelt diagram som gir en grov indikasjon pÄ hvilken propelldiameter som er optimal. Denne finner du ved Ä trekke en strek fra motorens propellakseleffekt. FÞr du velger reduksjon mÄ du se hva du har plass til.

Hva har jeg plass til?
PÄ figuren har vi oppgitt de klaringer man bÞr ha nÄr propellen er montert. Alle avstander er oppgitt i forhold til propellens diameter (D). Passer ikke den propelldiameter som diagrammet viser, bÞr man prÞve Ä endre girreduksjonen. Dette vil gi et annet propellturtall, og en annen propelldiameter. PÄ denne mÄten kan man enkelt finne ut hvilken propelldiameter og gireduksjon som er passende. FÞr man kommer fram til den rette propellen, mÄ imidlertid ogsÄ propellens stigning beregnes. Dette er mer komplisert, og bÞr utfÞres av fagfolk. Progress IngeniÞrfirma har 4 forskjellige dataprogram for propellberegning og lang erfaring. Kontakt derfor oss, slik at vi kan regne ut riktig propell og gir.