VANNJET
KONTROLLSYSTEMER
FREMTIDSRETTET FARTØYKONTROLL
Med kunnskap samlet over tiår med salg, leveranser og støtte av elektroniske kontrollsystemer, har vi satt standarden for fartøykontroll over hele verden.
AVX og AVX EXPRESS er vår neste generasjon elektroniske kontrollsystemer og vår plattform for en stadig mer sammenkoblet fremtid. AVX er egnet for større fartøy, mens AVX EXPRESS er designet med mindre fartøy i tankene.
AVX-plattformen vår er gjennomtenkt designet, robust og pålitelig. Det omdefinerer operatøropplevelsen og gir deg driftskritisk trygghet, selv under de tøffeste forhold. Det er også fremtidsklart, med skipperassistanse og autonome løsninger, som tar fartøyets ytelse, kontroll og sikkerhet til nye nivåer.
Gjennomtenkt design. Robust og pålitelig. Fremtidsklar.
Mouseboat/3-veis kontrollmodul
GJENNOMTENKT DESIGN
Rundt om i verden bruker over 1 700 fartøy HamiltonJet elektroniske kontrollsystem.
Denne erfaringen har vært grunnleggende for utformingen av AVX-teknologien – vårt mest intuitive kontrollsystem hittil.
Skreddersydd funksjonalitet
AVX-plattformen er et modulært system som kan skaleres kostnadseffektivt for store eller små fartøy for å møte dine krav.
AVX kan konfigureres med to til seks kontrollstasjoner og kontrollere to til seks vannjet. AVX EXPRESS kan konfigureres for to kontrollstasjoner og to vannjeter.
Med begge systemene kan du velge fra vårt utvalg av styrealternativer – Ratt, mini-ror, styrespak, rorkult og/eller musebåt/3-aksekontroller.
Med så mye kraft i et moderne fartøy vet vi at jevn, progressiv kontroll er viktig. AVX-teknologi gir sømløs styring av motorturtall og omvendt deflektordistribusjon med enten kombinerte eller separate spaker.
Informasjon på forespørsel
Både AVX og AVX EXPRESS gir deg tilgang til informasjonen du trenger, når du trenger den.
Skjermen gir umiddelbar tilbakemelding om systemstatus og presenterer en rekke kritiske opplysninger, alternativer og systeminnstillinger.
Strømlinjeformet installasjon
AVX og AVX EXPRESS integreres fullt ut med et bredt utvalg av vanlige tredjepartssystemer som autopiloter og sporingsfunksjonalitet.
Plattformen er kompakt og lett, og leverer høy ytelse uten overdreven bruk av konsollplass.
Den leveres også med tydelig merket kabling og utstyrt med sveitsiske plug-in-kontakter av topp kvalitet for rask installasjon. Strøm leveres via en dobbel batteribank.
ROBUST OG PÅLITELIG
Våre kompromissløse standarder setter holdbarhet og pålitelighet i sentrum for alt vi gjør. Våre produkter jobber like hardt som fartøyene de driver.
IP67 vanntetting
Kontrollmodulene er bygget for å tåle de tøffeste forhold, og bruker IP67-klassifisert tetning for vanntetting, med omfattende støt- og vibrasjonstoleranse. Mange enheter er pottet med en innkapsling for å forsegle elektronikken helt fra miljøet.
Sveitsiskproduserte LEMO-kontakter brukes overalt for robust nettverk.
Dobbel redundans
Innebygd feiltoleranse og en fullstendig dobbel redundant arkitektur sikrer at operatørene kan fortsette å bruke hovedkontrollene dersom en feil skulle oppstå. Det er også en helt egen, uavhengig backuplinje per jet.
Utprøvd og testet
AVX-teknologien har gjennomgått omfattende testing for å sikre at den er egnet til formålet i de tøffeste miljøene. Testene inkluderer saltspray, vanninntrengning, elektromagnetisk kompatibilitet, støt, UV og utholdenhet.
Under design har hver enhet vært utsatt for ekstreme temperaturer og vibrasjonstesting i vårt bransjeledende HALT/HASS-kammer, avbildet til høyre. (HALT / HASS står for Highly Accelerated Life Testing / Highly Accelerated Stress Screening).
Siden introduksjonen har AVX-plattformen blitt levert i dusinvis av fartøy, fra redningsbåter til hurtigferger.
FREMTIDSKLAR
Vår misjon er å kontinuerlig optimalisere ytelse, effektivitet og sikkerhet gjennom innovasjon. AVX-plattformen er vårt kontrollsystem for fremtiden. Det muliggjør sømløs integrering av skipperassistanse, autonome, elektrifisering og digitaliseringsteknologier.
JETanker
– Posisjonering System
Helten i våre AVX-baserte teknologier er JETanchor*. Dette er handsfreeteknologi på sitt aller beste. JETanchor har to driftsmoduser som forenkler jobben med å holde stasjon i åpent vann:
Virtual Anchor mode – som setter et virtuelt ankerpunkt som båten vil “svinge” rundt med de rådende forholdene. I denne modusen legger båten seg naturlig inn i den mest komfortable og drivstoffeffektive kursen.
Stasjonsmodus – som automatisk holder fartøyets posisjon og kurs, noe som gir en høy grad av posisjonsnøyaktighet.
Presisjonsmanøvrering – JETanchor kan også brukes (med forsiktighet) i nærheten av andre fartøy og faste gjenstander.
Station Keeping vil holde posisjon rundt kaien, men den virkelige magien skjer når du begynner å flytte fartøyet med kontrolleren. Systemet fortsetter å bruke innebygd GPS for å levere presis nøyaktig manøvrering, automatisk kompensere for rådende vind og tidevann.
Når kontrolleren er sluppet, stoppes båten og returnerer til Station Keeping-modus, og eliminerer ytterligere fartøydrift.
Jetsense
JETsense setter en ny standard innen navigasjonsveiledning, og flytter vannjetdrevne fartøy langt inn i det 21. århundre.
Et 3-i-1-system med navigasjon, multisensorfusjon og datasyn, det er rorbasert slik at det kan gi råd, beskytte eller ta aktiv kontroll over fartøytransitter i åpent vann.
JETsense benytter kunstig intelligens (AI) og avansert autonomi for å oppfatte domenet, opprettholde presis kontroll over styring og hastighet under en reise og omdirigere for å unngå trafikk og hindringer, samtidig som det muliggjør et nytt nivå av streamingdata for å forbedre operasjoner på vannet.
JETlink – Autonom & Grensesnitt for fjernkontroll
JETlink gir et standardisert grensesnitt for moderne, automatiserte og fjernstyrte systemer. Den bruker en proprietær CAN-protokoll for å tillate eksterne systemer å kommandere drivverket og utføre de fleste funksjonene til en skipper ombord. Koblingen er laget gjennom en kompakt innebygd grensesnittboks.
Klassegodkjent dynamisk
Posisjoneringsgrensesnitt (DPI)
Dette ekstra AVX-aktiverte smarte systemet lar avanserte dynamiske posisjoneringssystemer styre vannstrålene våre. Kontrollen leveres på individuelt fremdriftslinjenivå, noe som tillater klassegodkjenning opp til DP3.
Spør om tilgjengelighet.
*Ved bruk av JETanchor og JETsense må operatøren forbli ved roret for å ivareta sikkerheten til fartøyet og mannskapet
FOR Å UTFORDRE VERDEN OG VINNE, TRENGER DU MEST AV ALT TILLIT TIL SYSTEMENE DINE
Med AVX og AVX EXPRESS kan du være helt trygg på at AVX-systemet som passer best til fartøyet ditt, vil levere virksomhetskritisk tillit hver gang du trenger det.
AVX
AVX er intuitiv fartøykontroll for større fartøy.
Standard funksjoner:
- Tilgjengelig for to-seks vannjeter.
- Tilgjengelig for to-seks stasjoner.
- Flere rorenheter.
- Flere tre-akse manøvreringsanordninger.
- Tilgjengelig med separate backup-enheter.
- Jetroom montert Propulsion Control (PCU) og Local Control (LCU).
- Flere skjemakonfigurasjoner – på forespørsel.
- Klasse godkjent.
AVX EXPRESS
I utgangspunktet er AVX EXPRESS det samme som AVX, bare optimalisert for mindre fartøy.
Standard funksjoner:
- Tilgjengelig for en-to vannjeter.
- Tilgjengelig for en-to stasjoner.
- To rorenheter per stasjon (maks.).
- To treaksede manøvreringsmoduler per stasjon (maks).
- AVX EXPRESS-sikkerhetskopiering tilgjengelig på skjermvisning (SDU)
- Jet eller Transom montert CCU (ingen lokal kontroll).
- Fire standard skjemakonfigurasjoner.
- Ingen klassegodkjenning tilgjengelig.
Studie
Windfarm Support Vessel Iceni Revenge
Turner Iceni Marine Services gir rask og pålitelig transport- og logistikkstøtte til havvindindustrien. Våre vannjeter og kontrollsystemer gjør det mulig for iceni-fartøy å utføre oppdrag pålitelig og trygt under de utfordrende forholdene i Nordsjøen.
Etter først å ha anskaffet et brukt fartøy, ba Tuner Iceni HamiltonJet om å erstatte de konkurrerende vannjetene med et par av våre splitter nye HM651 vannjeter for å forbedre påliteligheten og ytelsen.
Iceni har mange HamiltonJet-drevne fartøy, men Revenge er deres første som er utstyrt med AVX og JETanchor.
– JETanchor-systemet kom til sin rett i én jobb med mye beredskapsarbeid, blandt annet som sikkerhetsfartøy på en olje- og gassinstallasjon. Vi var i stand til å bruke Virtual Anchor og sparer mannskapene mye av arbeidet. De var utrolig imponert etter fem dagers jobb hvor de kunne bruke Virtual Anchor i motsetning til kontinuerlig manøvrering hele dagen ”
Richard Thurlow, direktør Turner Iceni.
Long beach pilot
Long Beach er den nest travleste havnebyen i USA, med mer enn 16 600 tjue fots containere som ankommer hver dag. Jacobsen Pilot Service er ansvarlig for å bringe dem alle trygt inn.
Jacobsen bygger nå et søsterskip til deres nyeste båt Orion (bildet). Dette fartøyet vil bli utstyrt med AVX, med seks kontrollstasjoner for å gi fleksibilitet til å betjene båten trygt under alle forhold.
Grovfjord
Denne spesialbygde arbeidsbåten ble ferdigstilt i 2019 og opererer opp og ned langs kysten av Norge, helt opp til polarsirkelen. Selv på disse forhøyede breddegrader gir vårt JETanchor-system nøyaktig Station Keeping. Byggeren ble overrasket over hvor enkelt AVX var å installere og de avanserte funksjonene til systemet.
“Kunden vår var ekstremt imponert over evnen til AVX og spesielt JETAnchor. Systemet leverer resultater som normalt bare ville blitt oppnådd med et mye større og dyrere full DP-system, noe som ikke er praktisk på en båt av denne størrelsen. Dette har gjort det mulig for våre kunder å øke produktiviteten og sikkerheten betydelig mens de utfører komplekse operasjoner.”
– Thomas Smefjell.
Ares
HJX29 vil skyve 122 patruljebåter forover for den tyrkiske kystvaktens grensekontrollen.
Prosjektet består av 12-meter glassfiberarmert [FRP] og karbonkomposittbåtene utstyrt med doble HJX29 vannjet kontrollert av blueARROW.
HamiltonJets Istanbul-baserte distributør Nemomarin driver prosjektet med ARES Shipyard i Antalya. Byggingen startet i slutten av 2020.
“Prosjektet representerer den største volumserieproduksjonen i Tyrkias skipsbyggingshistorie, og det vil sikkert sette en betydelig rekord i verdens skipsbyggingsarkiver også. Prosjektet er planlagt å vare i fem år og vil innebære bygging og levering av 122-ARES 35 FPB båter for å møte behovene til den tyrkiske kystvakten. Vi skal levere seks båter annenhver måned basert på vårt produksjonsprogram. Utku Alanc, administrerende direktør i ARES Shipyard.
PRODUKTSTØTTE I VERDENSKLASSE
Vi har mer enn 70 år i bransjen som pioner og markedsleder innen vannjet og kontrollsystem.
Vår brukerstøtte og tilgjengelighet av deler er virkelig klasseledende. Med et globalt nettverk av regionale kontorer og over 50 utnevnte distributører, er hjelpen alltid tilgjengelig. Uansett hvor du er, i det usannsynlige tilfellet av et problem, minimeres nedetiden.
Vi forplikter brukerstøtte og deler i minst 20 års etter slutten av modellens serieproduksjonen*
*Dette gjelder alle HamiltonJet-produkter i serieproduksjon og perioden kan forlenges lenger hvis et bestemt prosjekt krever det. Utover dette punktet forsøker vi fortsatt å holde deg i gang der det er mulig.
JOBB MED OSS
I løpet av tiår har vi blitt betrodde partnere for båtbyggere, marinearkitekter og marineoperatører over hele verden. De forteller vår historie bedre enn vi gjør, så hvis du vil ha noen referanser, vennligst ta kontakt.
Vårt nettverk er globalt. Uansett hvor du er, finner du erfarne distributører støttet av vårt eget regionale kontorpersonale for å hjelpe deg med prosjektet ditt. Vi veileder deg gjennom prosessen og kan levere enkle eller komplekse prosjekter.
Vår markedserfaring er omfattende. Den dekker offshore, pilot, redning, brann, militær, patrulje, vindpark, hurtigbåt, fiske, akvakultur og fritidsapplikasjoner.